Grønne, radikale løsninger i billeder

Overalt i Danmark finder man eksempler på, at globale problemer løses lokalt - og ofte sker det med en radikal ved roret: I Ringsted har de klimasikret torvet, så det kan klare et mere ekstremt vejr, i Odense har de startet en festival om bæredygtighed, og i Rebild kommune vil man leve op til FN’s verdensmål.
Odense: Verdensmålsfestival
I august måned blev dørene slået op til en to dages verdensmålsfestival i Odense, som børn- og ungerådmand Susanne Crawley Larsen (RV) i Odense kommune blandt andet har været med til at sætte i søen. Med bæredygtighed og klima i fokus, havde festivalen besøg af omkring 2000 børn.
Festivalen er et forum, hvor børn og unge kan få viden, oplevelser og selv komme til orde i bæredygtighedsdebatten. Rammen for festivalen er FN's 17 verdensmål og er et sted, hvor unge debatterer, deler, fremviser og udstiller projekter, idéer og visioner. Festivalen kører igen næste år.

(Kilde: Odense Kommune)

Odense: Plast Lab on Wheels
På radikalt initiativ er der i år også blevet gennemført et transportabelt plastiklaboratorium ”Plast Lab on Wheels”, der er udviklet af ungdomsskolen i Odense. Kort beskrevet er Plast Lab on Wheels et transportabelt laboratorium, der får sin energi fra solceller, en vindmølle og brugt fritureolie. Eleverne indsamler selv det umiddelbare værdiløse plastik og sorterer det efter bestemte kriterier. Det udvalgte plastikaffald, der kan genanvendes, bliver derefter vasket og smeltet, så det til sidst kan bruges i maskinens 3D-printer og trykstøber - og ender altså som et nyt produkt. Da laboratoriet er bygget på en trailer, kan det komme rundt til kommunens forskellige skoler eller udstationeres ved relevante arrangementer i byen.

(Kilde: Odense kommune)

Aarhus: Verdensmålsskole
Som de første og eneste i kommunen er Strandskolen i Aarhus blevet en skole, der nu hver dag kæmper for og mod FN’s verdensmål. Målet med verdensskolen er blandt andet at ruste eleverne til en fremtiden, så de bliver i stand til at forholde sig til og tage ansvar for verdens udfordringer. De skal være i stand til finde på kreative løsninger på de problemer, verden står overfor. Derudover har skolen et stort ønske om at komme med på en affaldssorteringsordning – Et forslag af blandt andet Eva Borchhorst Mejnertz (RV), der er forkvinde for Børn- og ungeudvalget i Aarhus.

(Kilde: Eva Borchhorst Mejnertz)

Rebild: Verdensmålskatalog
I Rebild Kommune har borgmester Leon Sebbelin (RV) taget initiativ til et Verdensmålskatalog – Hvordan Rebild Kommune konkret vil arbejde mod FN’s verdensmål.
(link: https://rebild.dk/sites/default/files/katalog_verdensmaal_juni2019.pdf)

(Kilde: Rebild Kommune)

Ringsted: Klimasikring af Ringsted Torv
Sidste år blev Ringsted Torv omdannet. Beslutningen om at omdanne torvet blev taget for dels for at gøre torvet mere behageligt og attraktivt, men også for komme det danske klima til undsætning. Med store bassiner placeret på torvet, er det på en forskønnede måde, blevet muligt at håndtere ekstreme regnvejrshændelser og skybrud. Beslutningen om det nye Ringsted Torv har byrådsmedlem i Ringsted kommune, Torben Lollike (RV) været med til at træffe.

(Kilde: Ringsted kommune)

Frederiksberg: Haver til Maver
I de netop afsluttede budgetforhandlinger i Frederiksberg kommune, som Lone Loklindt (RV) har været en del af, har kommunen besluttet at afsætte penge til skolehaven ”Haver til Maver” ved Frederiksberg Have. Med gamle æble- og pæretræer, bistader og 32 havebede, dyrker skoleelever selv deres egne grøntsager som de efterfølgende tilbereder i et udendørs køkken. Pengene skal gå til udvidelse af haven.

(Kilde: Lone Loklindt)

Rudersdal: Regnbed i Trørød
I 2015 blev der dannet såkaldte regnbede på Holmebjerg og Viekær i Trørød. Bedene skal være med til at aflede regnvandet og skabe bæredygtighed i lokalområdet. Helt konkret sørger de for, at regnvandet ikke fylder kloarkerne, men gør nytte og forskønner området. Regnbedene har formand for Miljø- og Teknikudvalget, Court Møller (RV) været med til at indføre.

(Kilde: Rudersdal Kommune)